-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:2488 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:17

اين كه فقر ديوار به ديوار كفر معرفي شده است، منظور چيست؟

در روايات عامه و خاصه از رسول خدا(ص) آمده است: كاد الفقران يكون كفراً؛ نزديك است فقر باعث كافر شدن انسان بشود.(1)

نيز از آن حضرت نقل شد: اللهم اني أعوذ بك من الكفر و الفقر، فقال رجل: أيعدلان؟ قال: نعم؛(2) بار خدايا! به تو از كفر و فقر پناه ميبرم. مردي پرسيد: آيا كفر با فقر هم دوش و همراه است؟ حضرت فرمود: آري.

مقصود از فقر مالي است. غزّالي در شرح اين خبر گفته است: فقر انسان را به جايي ميكشاند كه منجرّ به كفر ميشود، چون انسان فقير به اغنيا حسد ميورزد وحسد حسنات و كارهاي خوب انسان را از بين ميبرد، يا به اين جهت است كه فقر باعث ذلت و خواري انسان ميشود و در نتيجه آبرويش ميريزد و دينش را خراب ميكند و باعث نارضايتي نسبت به قضا و قدر الهي ميشود و اعتراض به خدا ميكند.(3)

بنابراين فقر مالي چون تأثير زيادي در ناسپاسي و خواري و ذلت انسان دارد، اگر انسان فقير خود را كنترل نكند، به خدا كافر ميشود، و چون عامل مهمي در اين مسئله است، گفته شده است فقر ديوار به ديوار كفر است.

پي نوشتها:

1. محمدي ري شهري، ميزان الحكمه، ج 7، ص 498، چ مكتب الاعلام الاسلامي، به نقل از بحارك ج 72، ص 30 و كنز العمال، حديث 16682.

2. همان، به نقل از كنز العمال، حديث 16687.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.